En av Filippinernas paradrätter som jag första gången åt på en barnby genom organisationen C.I.S.V där den filippinska deligationen bjöd på chicken adobo. Sedan dess (då jag var 11år) har denna rätt varit en favorit bland de asiatiska köket hos mig. Nu får ni äran att testa mitt recept, jag kan lova er att det blir en smakupplevelse utöver det vanliga. Detta recept urskilljer sig lite från receptet i min kokbok

 
 
4portioner
 
1000g Kycklinglårfilé
300g Gullök
4st Solo vitlökar
4st Lime
2tsk Malen svartpeppar
0,5dl Soja
0,5dl Äppelcidervinäger
ca 1l Sprite (7-up)
Olja
2msk Strösocker
 
 
1. Bryn på kycklinglåren och lägg dem i en stor kastrull
2. Skala och grovhacka vitlök och gullök, fräs sedan i några minuter och häll ner i kastrullen
3. Tillsätt sockret, peppar och pressa över lime och låt fräsa någon minut innan du häller i resterande av ingredienserna
4. Låt sjuda i ca 1h, innan det serveras med jasminris och färsk limeklyfta
 
Tips!   När kycklingen är klar, plocka upp den och koka upp såsen och red av den med maizena redning för att få en tjockare och fylligare sås.

 
 
Lycka till!